maanantai 21. heinäkuuta 2014

Tarjoilen kesäkukkia ja mansikkakakkua :)

Unikot, nuo hurmaavat kaunottaret avautuvat yöllä
ja tanssivat kilpaa auringon ja tuulen tanssia
hehkuen hetken väriloistossaan
 ukkoskuuron jälkeen niiden kellohelmat ovat
repeytyneet - maahan lentäneet
 keskipäivä, sydänkesä - linnut ovat lähes lopettaneet laulunsa

Sitä kaikkea ei voi kyllikseen katsella.
Tuntee olevansa kyllin pieni
ollakseen varma
ja levollinen.
Tuntee elämän
niin lapsekkaan avuttomana
haparoivan,
kompastelevan,
kapealla laudalla, kahden tyhjyyden välissä.
                           - A. Hellaakoski, Poutapäivä -

Tuulen suhina
kuin lempeä musiikki
tyynnyttää kiireisen mielen.

Antaudu hiljaisuudelle.
ole myötä kuluvassa
hetkessä

Luonto ympärilläsi
on opettajanasi
rauhaan ja harmoniaan

Kukkien yllä
perhosten kepeä tanssi.

Paratiisi talletettavaksi talveen.



Vastaistuttamani neilikkaruusun nuput ovat täynnä tuholaisia. Ihme, että se jaksaa avata nuppujaan. Kertokaa toki viisaammat, mikä olisi paras torjunta-aine?


Leijonanharjainen auringonkukka aukeaa auringolle
kuin ylpeillen komeudellaan

Kesän ensimmäistä mansikkakakkua tarjoilen lukijoilleni - olkaa hyvät ♥♥

tiistai 15. heinäkuuta 2014

Matkakuvia Norjan Lofooteilta, osa 3

Lofootit (norj. Lofoten, pohjoissaameksi Lofuohta) on Pohjois-Norjassa sijaitseva saariryhmä. Lofooteilla asuu noin 24 500 ihmistä, jotka saavat elinkeinonsa muun muassa kalastuksesta ja matkailusta. Saarille pääsee valtatietä E10 pitkin. Vuoden 2007 joulukuussa valmistunut tiehanke Lofast mahdollistaa kiinteän maantieyhteyden mantereelle. Tie päättyy Moskenesøyan Å:ssa.
Lofootit oli alun perin Vestvågøy-saaren vanha nimi. Nimen alkuosa "lo" tarkoittaa ilvestä, loppuosa on muinaisnorjaa ja tarkoittaa jalkaa. Saaren muotoa onkin luultavasti verrattu ilveksen jalkaan.





 Meriharakka
 Turskan päät kuivataan ulkoilmassa kuten muukin kala ja viedään Nigeriaan, jossa ne keitetään yhdessä jauhettujen hedelmien ja punapippurin kanssa. Energia ja proteiini ovat tärkeällä sijalla. Päät on kiinnitetty yhteen päänompeluneulalla ja ripustettu kalaorsille kuivumaan
 Loppumatkalla oli siltatyömaa ja yhdensuuntainen liikenne.
 Ruijanpallas
 ja tämä siitä jäi jäljelle :D


 Matkamme päätepiste Å:ssa. Olimme kaksi yötä kalastajakylässä. Vanhoja rakennuksia oli kunnostettu turistien yöpymispaikoiksi. Tiloissa oli omat huoneet mutta yhteinen kylpyhuone ja keittiö ja tilavat oleskelutilat, jos halusi tutustua muihin matkailijoihin.



 Kalastajat rantautuivat  pyyntiretkeltään ennen puoltapäivää ja aloittivat kalojen perkauksen ja fileroinnin. Ja kuvaajia riitti.



 Näissä kuvissa olemme jo paluumatkalla. Tjeldsundin upeasta sillasta sain nyt paremmat kuvat toisesta kuvauskulmasta

Ajokilometrejä kertyi 2697 eli ei mikään lyhyt pyrähdys. Mutta meille tämä matkustustapa sopii. On oma vapaus toisin kuin bussimatkoilla. Minä ajelin vain Suomen puolella ja kaveri kapeat serpentiinitiet. Kiirettä ei kannata pitää vaan pysähdellä useasti, nauttia huikopalaa matkajääkaapista tai käydä jossain kahvilla ja syömässä. Moskenesista Bodøn kulkee lauttayhteys ja sitten voisi laskeutua Norjan rannikkoa alaspäin jonkin matkaa...siinäpä ensin kesän alustava matkasuunnitelma :)).

                                             - Beate -

torstai 10. heinäkuuta 2014

Narvik - Svolvær - Kabelvåg 2. osa

Lofootit ovat ihanteellinen kohde automatkailuun ja aikaa kannattaa varata riittävästi, että ehtii pysähdellä ja nauttia maisemista. Tie kiemurtelee kuvankauniissa vuonomaisemissa. Pikku kyliä on matkan varrella useita, jotka lepäävät vuonojen pohjukassa. Teiden varsilla on levikkeitä valokuvaukseen, vaikka nyt kotona tuntuu, että kuvat eivät tee oikeutta noille maisemille. Vuonojen veden väri vaihtelee auringon kierron mukana eri sinisen ja vihreän sävyissä. Narvikista oli 384 km saaren kärkeen paikkaan Å, jossa olimme kaksi yötä. Laskin kaikki tunnelit ja niitä oli yhteensä 17, pisin 6,3 km, lyhyemmät vaihtelivat 1-3 km välillä.

Liikennettä on kesäaikaan paljon ja välillä kertyy jonoja, koska muutamat sillat ovat valo-ohjattuja johtuen kapeudesta tai sillalla oli tietyö. Kuskilla ei saa olla 'hermo pinnassa'. Norjalaiset itse ajavat aika kovaa ja ohittelevat vaarallisissa kohdissa.










Yllä olevat kuvat ovat vielä Ruotsin puolelta. Koska emme yöpyneet Kirunassa niin päivämatkaa kertyi 443 km.



Ofotvuono (norj. Ofotfjorden) on Norjan merellä, 200 kilometriä napapiiriltä pohjoiseen sijaitseva vuono. 78 kilometriä pitkä ja 553 metriä syvä vuono on Norjan 12. pisin ja 18. syvin. Vuonoa kutsutaan usein sen englanninkielisellä nimellä Ofotvuono (Ofotfjord) ja monissa historiallisissa dokumenteissa "Narvik Fjordiksi".


Matkakuvia Narvikista


 Tjeldsundin silta on Tromssan läänissä, Pohjois-Norjassa sijaitseva riippusilta, joka ylittää Tjeldsundetin. Silta on 1 007 metriä pitkä ja se yhdistää Hinnøyan ja Lofootit mantereeseen. Yhdessä Vesterålenin siltojen kanssa, se yhdistää myös Vesterålenin pääsaaret Manner-Norjaan.


 Yllä olevat kolme kuvaan otettu auton ikkunasta







Kuvia Svolværista
Svolvær on Norjan Lofooteilla Austvågøyn saarella sijaitseva Våganin kunnan keskustaajama ja Lofoottien epävirallinen ”pääkaupunki”. Svolvær sai kaupunkioikeudet vuonna 1996. Vuonna 2012 Svolværissa oli noin 4 200 asukasta. Svolværin talot ovat tyypillisiä norjalaisia, kaksikerroksisia, koristeellisia ja värikkäitä. Kylä on ollut taiteilijoiden suosiossa ja siellä toimii edelleen useita taidegallerioita.

 Tätä keltaista matalaa kukkaa kasvoi pitkin tien vartta mutta nimeä en tiedä

Vuonoja esiintyy paikoissa, joissa nykyinen tai entisajan jäätiköityminen on ulottunut nykyisen merenpinnan tason alapuolelle. Vuono syntyy, kun jäätikkö vetäytyy sen kaivertamasta tyypillisesti U:n muotoisesta laaksosta, minkä jälkeen merivesi täyttää näljelle jääneen laaksonpohjan. Poukamat voivat olla jopa 1300 m syviä. Vuonon suulla merenpohja on kuitenkin matalammalla kuin peremmällä vuonossa. Tämä johtuu päätemoreeneista, joita muodostuu vuonojen suulle jäätikön työntäessä maa-ainesta edellään pitkin laakson pohjaa


 Vågan kirke; sometimes called the Lofoten Cathedral
 

Otin kuvia kahdella kameralla, omalla vanhalla ja pojan järkkärillä. Mies ajoi ja minä kuvasin lähes 800 kuvaa.



 
 Pysähdyimme tai osan kuvasin auton ikkunasta. Onnistuivat ihmeen hyvin. Kiitos jos jaksoitte katsella.

Matkakertomuksen 3. osa jatkuu...

                                                         - Beate -
 

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...