lauantai 21. tammikuuta 2012

Tietokone - taivas vai helvetti?


 

Tämän härvelin piti helpottaa ihmisten elämää, työntekoa ja lisätä vapaa-aikaa. Kävikö siinä niin vai toisinpäin? Tilalle tulikin uusia haasteita mm. työpaikoilla ja kotona kone hallitsee meitä ja lapset viettävät sen äärellä aikaa huoleksi asti. Kuvaan kuuluu mm. töiden siirtäminen asiakkaille tai työntekijöille. Pankit ovat edelläkävijöitä, perässä tulevat verottaja, kela, työkkäri. Ennen virkailijat täyttivät lomakkeet puolestasi, nyt kohta joudut tekemään sen itse verkossa. Pankkiasiasi hoidat itse ja vielä joudut siitä maksamaan, vaikka pankki mukamas on palvelulaitos. Pienistä kunnista heivataan viimeinenkin otto-automaatti, koska pankki ei halua maksaa siitä aiheutuvia kuluja.


"Ennen navetassa lehmät ruokittiin ja lypsettiin käsin ja koneilla. Nyt navetta on tietokoneohjautuva. Mustan laatikon mukana navetta pysyy pystyssä tai kaatuu. Jos se kaatuu, paskakin jämähtää paikoilleen.


Kun tilallinen on kouluttautunut ohjelmaan, hänen työaikansa navetalla lyhenee ja työ kevenee fyysisesti. Tilalle on tullut uusi haaste: tietotekniikan ylläpitämiseen tarvittava osaaminen ja aika, sekä huoli toimintavarmuudesta.


Kun karjatilallinen ennen lähti lomalle, unohti hän äpylit ja tepasteli huoletonna kaupungin ihmeissä. Nyt hän päivystää lomallakin puhelimessa, sillä suuresta karjasta vastaa lomittaja, joka tuskin osaa navettaohjelmaa. Puhelin soi vähän väliä, kun lomittaja on avuton järjestelmän sinkoamien hälytysten edessä".
(SS Marita Tiihonen 13.01.2012)


Muistan omalta työsaraltani, kuinka jatkuva uusien ohjelmien opettelu ja koulutustilaisuudet veivät voimia. Ylitöitä tehtiin vuorokausisotalla. Kun viimein oltiin päästy jyvälle asioista, alettiin ajaa sisään taas uutta ja monipuolisempaa ohjelmistoa. Tähän kaikkeen suorastaan haaskattiin kunnan rahaa.


Virheitä sattuu jatkuvasti, kun mm. yksityissektorilla lääkärit paljolti itse naputtelevat epikriisit. Naapurille oli tullut postin mukana täysin tuntemattoman henkilön sairaustietoja mutta iäkkäänä ihmisenä hän ei halunnut viedä asiaa eteenpäin vaan hävitti paperit.


Pian varmaan hoidamme kauppa-asiammekin itse niin, ettei kassatoimihenkilöitä tarvita ja viimeinen asiakas sulkee ovet ja räppää koneet kiinni :D.


Tietokoneen tulon piti helpottaa työntekoa mutta jouduimmeko ojasta allikkoon. Vapaa-ajalla hoidatamme hierojalla kipeytyneitä hartioita ja hiirikäden jännetuppitulehduksia, silmät vuotavat ja päätä särkee. Ihana kamala vekotin, josta tuli meille epäjumala!


Mukavaa lauantai-illan jatkoa lukijoille. Onneksi on vielä sauna, joka ei ole tietokoneohjautuva...hui kohta ne keksi sinnekin mitä nappia painamalla saat hien pintaan!

2 kommenttia:

  1. Hyvää pohdintaa. Kyllä uusien ohjelmien ja päivitysten opetteleminen vei aika paljon aikaa ainakin juuri sote-alalla. Sitten kun joku työntekijä kirjaa eri tavalla (tai vanhalla tavalla), joku jättää kokonaan välistä ja viettää senkin ajan asiakkaan kanssa, ovat tilastot kovin vääristyneet. Ja juuri niitä tilastojahan siellä ylemmällä tasolla silmäillään, ja niiden pohjalta tehdään päätöksiä. Se on semmoista loputonta suossa rämpimistä. Väline on kohta tärkeämpi kuin itse työ.

    Hyvää viikonloppua sinulle!

    VastaaPoista
  2. Noin voi käydä, kuten maalainen sanoi, ja sinä. Aikaa saadaan paljon kulumaan, hukkaankin. Rengistä on tullut isäntä, vai miten sen nyt muotoilisi.;)

    VastaaPoista

Kiitos jokaisesta kommentista. Olen hyvin iloinen niistä ja jokainen on tärkeä niin lyhyt kuin pitkäkin.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...