Matkan jälkeen pikkuisen harmittaa, ettemme etukäteen suunnitelleet Norjan puolen kohteita. Minulla on kotona Pohjois-Norjan ja huippuvuorten matkailuopas, karttoja saa netistä tulostettua ja navigaattorin avulla paikat löytyvät helposti. Kirkenesistä emme oikein saaneet mitään kuvaa, vain satama ja torialue. No omaa syytämme. Mm. Barents Safari järjestää päivittäisiä jokiveneretkiä Boris Glebiin Venäjän rajalle. Se jäi kokematta.
Tämä oli jo neljäs matka Pohjois-Norjaan henkilöautolla. Paljon on nähty/koettu - upeat vuonomaisemat, vehreät jokilaaksot, nousu- ja laskuvesi, jäämeri, seisottu Euroopan pohjoisimmassa pisteessä Nordkapissa, ajeltu pitkien tunneleiden läpi ja ihailtu pikkuisia kyliä nököttämässä vuonojen rannoilla.
Me lähdetään aina matkaan periaatteella, että ajellaan, katsellaan. Tähän asti mm. yöpaikat Norjan puolella ovat löytyneet autossa matkaopasta plaraten ja tienvarsiopasteiden avulla. Välimatkat ovat pitkiä, vuorokaudessa ei millään ehdi monta kohdetta näkemään. Eipä turhia valitella, koska sää oli mitä parhain maisemakuvaukselle. Kuvakertomus jatkuu.
Varangervuonon rantaa matkalla Kirkenesiin
Kirkenesin satamaa, kuningasrapupyyntialus
Neidenelva, Norjan puoleinen perho- ja soutukalastusalue, koskiosuus
Paikkakunnan idyllinen pieni puukirkko
ja pihapöydän ääressä nautimme välipalaa (huh, toi muovikassi)
yksinäinen poro jokilaaksossa
Edelliset viisi kuvaa olivat matkan varrelta tähän pikkukylään, Bugöynesiin, suomalaisittain Pykeija. Kylä on yksi harvoista, joita ei poltettu II maailmansodan aikana. Yhä vieläkin monet asukkaista puhuvat vanhaa suomen kieltä.
Tähän kuva on viimeinen Norjan puolelta
ja laskeudumme Tenon vartta alaspäin. Paras lohen kalastusaika on käsillä ja pyyntikuntia oli tiheässä perhonvedossa jalan ja veneillä.
Luoston maisemissa
Jos ei Norjan puolella ollut aktiviteettejä tarpeeksi, niin saatiinhan niitä viimein täällä.
Ja ennen kuin olimme näitä portaita kipuamassa, olimme kävelleet 2,5 km Ukko-Luoston pysäköintialueelta, nousua koko ajan
saksalaisia turistejakin oli ryhmässä mukana
jännitys tiivistyy, mitä ollaan etsimässä?
ja alamme laskeutua Lampivaaran ametistikaivokseen.
Työkalut odottavat
ja eikun kaivamaan. Minä olin ovela ja laitoin miehen hommiin, kun pitihän jonkun kuvata.
Tässä he oppaan (omistajan) kanssa tuumivat, minkä värinen se ametistikivi on?
Kun aarre oli löytynyt, se pestiin puhtaaksi ja tuumailtiin muiden kanssa, kenen kivi sisälsi eniten jalokiveä
ja minun kouraan annettiin se rapakiveä sisältävä löydös.
Ja kun bisneksestä on kyse, niin pitäähän kaivannolla olla kauppakin, josta voi ostaa hiottuja korukiviä. Lampivaaran ametisti syntyi 2000 miljoonaa vuotta sitten muinaisen suurvuoriston uumenissa. Nyt tunturin laella on jalokivikaivos, jonka toiminta jatkuu siellä vielä satoja vuosia.
Ametistit kaivetaan esiin pikkuhakuilla ja lapioilla, suuria kaivinkoneita ei käytetä. Ametisteja ei myydä raaka-aineeksi, vaan kaivosyhtiö jalostaa kivet lopputuotteiksi: koruiksi ja elämyksiksi.
14 euron pääsymaksulla/hlö sai siis kaivaa noin 20 min ja yhden kouran sisälle mahtuvan kiven sai ottaa mukaansa. Ei varmaankaan ihan huonoa bisnestä, kun päivän aikana on seitsemän, tunnin mittaista kierrosta. Mutta hauskaa meillä oli. Lapsiksihan sitä tullaan jälleen!
Hämyistä elokuun iltapuhdetta blogissani piipahtaville ja kauniit kiitokset kaikille edelliseen postaukseen kommentoineille.
- Beate -
Tämä oli jo neljäs matka Pohjois-Norjaan henkilöautolla. Paljon on nähty/koettu - upeat vuonomaisemat, vehreät jokilaaksot, nousu- ja laskuvesi, jäämeri, seisottu Euroopan pohjoisimmassa pisteessä Nordkapissa, ajeltu pitkien tunneleiden läpi ja ihailtu pikkuisia kyliä nököttämässä vuonojen rannoilla.
Me lähdetään aina matkaan periaatteella, että ajellaan, katsellaan. Tähän asti mm. yöpaikat Norjan puolella ovat löytyneet autossa matkaopasta plaraten ja tienvarsiopasteiden avulla. Välimatkat ovat pitkiä, vuorokaudessa ei millään ehdi monta kohdetta näkemään. Eipä turhia valitella, koska sää oli mitä parhain maisemakuvaukselle. Kuvakertomus jatkuu.
Varangervuonon rantaa matkalla Kirkenesiin
Kirkenesin satamaa, kuningasrapupyyntialus
Neidenelva, Norjan puoleinen perho- ja soutukalastusalue, koskiosuus
Paikkakunnan idyllinen pieni puukirkko
ja pihapöydän ääressä nautimme välipalaa (huh, toi muovikassi)
yksinäinen poro jokilaaksossa
Edelliset viisi kuvaa olivat matkan varrelta tähän pikkukylään, Bugöynesiin, suomalaisittain Pykeija. Kylä on yksi harvoista, joita ei poltettu II maailmansodan aikana. Yhä vieläkin monet asukkaista puhuvat vanhaa suomen kieltä.
Tähän kuva on viimeinen Norjan puolelta
ja laskeudumme Tenon vartta alaspäin. Paras lohen kalastusaika on käsillä ja pyyntikuntia oli tiheässä perhonvedossa jalan ja veneillä.
Luoston maisemissa
Jos ei Norjan puolella ollut aktiviteettejä tarpeeksi, niin saatiinhan niitä viimein täällä.
Ja ennen kuin olimme näitä portaita kipuamassa, olimme kävelleet 2,5 km Ukko-Luoston pysäköintialueelta, nousua koko ajan
saksalaisia turistejakin oli ryhmässä mukana
jännitys tiivistyy, mitä ollaan etsimässä?
ja alamme laskeutua Lampivaaran ametistikaivokseen.
Työkalut odottavat
ja eikun kaivamaan. Minä olin ovela ja laitoin miehen hommiin, kun pitihän jonkun kuvata.
Tässä he oppaan (omistajan) kanssa tuumivat, minkä värinen se ametistikivi on?
Kun aarre oli löytynyt, se pestiin puhtaaksi ja tuumailtiin muiden kanssa, kenen kivi sisälsi eniten jalokiveä
ja minun kouraan annettiin se rapakiveä sisältävä löydös.
Ja kun bisneksestä on kyse, niin pitäähän kaivannolla olla kauppakin, josta voi ostaa hiottuja korukiviä. Lampivaaran ametisti syntyi 2000 miljoonaa vuotta sitten muinaisen suurvuoriston uumenissa. Nyt tunturin laella on jalokivikaivos, jonka toiminta jatkuu siellä vielä satoja vuosia.
Ametistit kaivetaan esiin pikkuhakuilla ja lapioilla, suuria kaivinkoneita ei käytetä. Ametisteja ei myydä raaka-aineeksi, vaan kaivosyhtiö jalostaa kivet lopputuotteiksi: koruiksi ja elämyksiksi.
14 euron pääsymaksulla/hlö sai siis kaivaa noin 20 min ja yhden kouran sisälle mahtuvan kiven sai ottaa mukaansa. Ei varmaankaan ihan huonoa bisnestä, kun päivän aikana on seitsemän, tunnin mittaista kierrosta. Mutta hauskaa meillä oli. Lapsiksihan sitä tullaan jälleen!
Hämyistä elokuun iltapuhdetta blogissani piipahtaville ja kauniit kiitokset kaikille edelliseen postaukseen kommentoineille.
- Beate -
AAAH miten ihana matkatarina, upeat kuvat ja kauniit maisemat.
VastaaPoistaIhana kertomus kuvineen, kaipuu lappiin lisääntyy.
VastaaPoistaBeate, kiitos hienosta kuvakertomuksesta!
VastaaPoistaNoita reittejä en ole koskaan kulkenut enkä tule kulkemaankaan (ne polvet).
Ihanaa matkan jatkoa teille molemmille;)
Auvoisaa viikonloppua!
♥
Karun kaunista maisemaa, jossa silmä lepää. Mielenkiintoinen tapa matkustaa, kun ei lähtiessä tiedä minne matka vie, siinä on omanlaisensa vapaus. Itse olen ollut vähän toisenlainen matkustaja, haen ensiksi ruokapaikat, nähtävyydet ja majoituksen netistä. Sitten kohteet navigaattoriin ja menoksi. Reittiä ei kuitenkaan välttämättä seurata orjallisesti ja poikkeukset on sallittu, mikäli mielenkiintoista vastaan ilmestyy. Täytyypä joskus kokeilla vaan lähteä ajamaan johonkin suuntaan ja katsoa minne tie vie. :)
VastaaPoistaLappi on kokematta vielä ja yksi syy on ne pitkät automatkat! Nyt olisi kyläpaikkakin Kittilässä...
VastaaPoistaKomeat maisemat olisi kyllä hieno kokea. Kiitos hienosta matkatarinasta ja kuvista Beate!
Kiitos tästä matkakertomuksesta,,tämä oli niin hyva kauniit kuvat ja seloste:)
VastaaPoistaHuikeita maisemia! Lappi on aina Lappi:)
VastaaPoistaIhania kuvia matkastanne:)
VastaaPoista