lauantai 13. huhtikuuta 2013

Pihassa käpsehtiessä, keskeneräisiä juttuja, koirulikin ihmetteli touhuja!


Tässäpä se meijän keskeneräinen kesäkeittiö ja näin ulkoapäinhän se näyttää valmiilta, mutta

kun sisään astuu niin kaikki on jäänyt kesken - paistinpannukin nököttää hellan tasolla kuin odottamassa, että joku tulee kohta ruokaa laittamaan. On käyty mehuja keittämässä, kun on MehuMaija jätetty tiskipöydälle.

Aurinko on polttanut räsymatot värittömiksi ja takaosan lattia on lautoja vailla. Sohvavanhukset odottelevat istujia mutta ketään ei näy! Autiuttaan seinät kumajaa, ikkunoista kevät sirkuttaa sisään, lämmittääkin jo. Tuttu astuja on poissa,

joka piirsi ja suunnitteli kaiken - silloin oli ääntä ja hyörinää, sirkkeli lauloi ja ruuvit pyörähtelivät iloissaan panelien sisään. Kahvipannu porisi liedellä ja letut paistuivat kaasupolttimella.

 Otinpa kuvan muistoksi vanhoista ruoka- ja leivontaohjeista. Kaikkea sitä kaappien kätköihin säilöö. En ihan kaikkea raaskinut pois heittää mutta nämä lähtevät.
 

Ihana arvontavoitto Annelta Elämänimietteet blogista. Keittiöpyyhe, servettejä, rannekoruja ja tuo alimmainen on kiva kassi vintagekuvilla.
 

Uudet ikkunat tulivat jo pihaan. Kätevästi sujui lastin purku ja ehjiä olivat.


Naapurin koiruli kävi ihmettelemässä ihmisten touhuja. Olikohan rotu belgian paimenkoira - sanokaa, jos olen väärässä (muisti jo heittää).
Ja kiitokset taas jokaikiselle kommenteista muikkupostaukseen. ♥♥☺☺
Täällä sataa räntää, äsken solttupoika kävi keräämässä sotainvalideille rahaa. Ei ollut kukkarossa kuin 5 euroa antaa mutta edes jotakin ja senkin kolikoista sain kasaan.

                                              Beate

keskiviikko 3. huhtikuuta 2013

Muikunnuottausta Nilakalla pääsiäisenä








Kuvat puhukoot puolestaan, koska talvisesta nuotanvedosta ymmärrän vain, että nuotta on ISO verkko, jossa on pussukka ja verkkoa vedetään hitaasti koneellisesti (moottorikelu) jään alla. Verkko on pituudeltaan ehkä noin 200 m (onko pidempiäkin?)  Tällä kertaa saalis oli hieman yli 100 kg ja siitäpä riitti herkkua moneen ruokapöytään. Meille tuli noin 4 kg ja mies perkasi kaloja lähes pari tuntia ulkona. Sattuneesta syystä en päässyt itse mukaan, kun piti kakkua jäädä leipomaan, joten annoin K:lle kameran mukaan, että räpsii kuvia. Minua olisi niin kiinnostanut olla katsomassa, kun sää oli noin loistava.





Kiitos kaikille edellisen postauksen kommentoijille ja kiitos tunnustuksista Emilielle ja Marja-Leenalle . Vastailen seuraavassa postauksessa.

keskiviikko 27. maaliskuuta 2013

Hyvää Pääsiäistä Sinulle!

 Pääsiäismuna on koristeltu muna, joita annetaan lahjaksi pääsiäisenä. Perinteisesti on koristeltu kananmunia mutta nykyisin suklaiset munat ovat yleistyneet, ja pahvisia karamelleilla täytettyjä munia on myös nähty. Suklaamunien sisään on usein piilotettu pieni yllätys. Koristeltuja kananmunia on käytetty elämän tunnuskuvana.
Koristellut munat, niistä kuoriutuvat untuvikot ja puput ovat perinteisiä uuden elämän ja hedelmällisyyden tunnuksia. Esimerkiksi kalevalainen maailmansyntyruno kertoo munasta, joka särkyy pudotessaan veteen. Joidenkin mukaan muinaisten germaanien kevätjuhlassa uhrattiin munia ja jäniksiä. Munia tuova tai kätkevä pupu on suosittu satuhahmo.
Juutalaiseen pääsiäiseen kuuluvat kovaksikeitetyt munat uuden elämän symbolina, ja heidän arvellaan omaksuneen perinteen kenties muinaisten roomalaisten kevätjuhlista.

Kristillisen pääsiäismunan historia
Kananmuna soveltui hyvin kristillisen ylösnousemususkon symboliksi. Se on päältäpäin eloton ja kylmä, mutta kätkee elämän sisäänsä. Kananmuna sopi myös Jeesuksen kalliohaudan symboliksi.
Ensimmäiset kirjalliset merkinnät maalattujen pääsiäismunien antamisesta on 900-luvulta. Lähteen mukaan Tessalonikin luostarin igumeni antoi munkeille pääsiäisyönä maalatut pääsiäismunat.
Pääsiäismunan suosioon on vaikuttanut myös käytännöllisiä syitä. Pääsiäismunien suosiota katolisissa maissa on lisännyt eläinkunnan tuotteista kieltäytyminen pääsiäistä edeltävän paaston aikana, minkä vuoksi munia jäi yli. Munat tuli käyttää pääsiäisenä, ennen kuin ne pilaantuivat.[

Maria Magdaleenan legenda
Kristillisestä pääsiäismunaperinteestä kerrotaan Maria Magdaleenan legendaa. Legendan mukaan Maria Magdaleena matkusti keisari Tiberiuksen luo kertomaan ylösnousseesta Kristuksesta. Tiberius vastasi hänelle, että ylösnousemus on yhtä mahdollinen kuin pöydällä olleen kananmunan muuttuminen punaiseksi. Samassa muna muuttui punaiseksi ja siitä tuli ensimmäinen pääsiäismuna.
(lähde: Wikipedia)


Tietokoneeni ruudulla kuva SINUSTA RAKKAANI!
Vielä me kohtaamme siellä jossakin paremmassa maassa.



Kuva otettu 8.3.2013: äiti ja minä. Äiti ei ehtinyt edes silmälaseja laittaa eikä 'tälläytyä' kuvattavaksi. Niin hauraaksi ja pieneksi äiti olet jo tullut - surut vanhentavat meitä. Isän kuolemasta on pian kymmenen vuotta.

 Tämä pöllö lennähti meille Pariisin kautta. Kiitokset Pepille :)

 
Ja tämä tipunen Sisustusta sydämellä blogiarvonnan palkintona. Kiitokset ja terveisiä tekijälle Maarit Bogdanoffille. Pitää etsiä tipulle parempi paikka.

Ens’ kevättären viestin
toi tänne tyttö pikkuinen,
tuo sinisilmä sievin
ja sisko vuokkojen.
 
Toi sylin kukkakukkuran
ja päivän riemun rikkahan,
nyt hangetkin jo häviää
kun koittaa kevätsää.
 (Vanha lastenlaulu säv. ja sanat: Thuneberg Lilli)
 
 
 
- Beate -

lauantai 16. maaliskuuta 2013

HAASTE # 23 RU vanhoja valokuvia ym.


Viikon kirjainhaasteessa oli loppukirjaimet -RU. En nyt joutanut kuvia retusoimaan vaan skannasin suoraan vanhasta albumista, jonka vihdoin ja viimein muistin ottaa äidin luota meille. Nämä muistorikkaat kuvat on ehdottomasti saatava siirrettyä koneelle. Tämän kuvan tytöt todella HUUTAVAT ääneen! Kuvaajana oli serkkuni isä, joka käski meidän huutaa, jotta kuvaan saatiin aito tunnelma, hih.
Teryleenihame, villadamaskit ja rusetti päälaella :D
 
 
Ja huutamisen jälkeen meitä niin nauratti - haastevastaus siis nauRU!
 
 

Tähänkin kuvaan pienintä tyttöstä houkuteltiin nauramaan, vielä, vielä. Oi mitä nostalgiaa kuvissa onkaan! Muistan tuon kuvioidun tyynyn ja pinnasängyn yläpuolella kehyksissä olevan kuvan uinuvasta tytöstä. Kuva oli jonkin vanhan lehden kannessa, lehden nimi on unohtunut.



Samaan postaukseen kuvat tintistä, joka päästi kuvaamaan näin lähelle. Lintu oli ilmiselvästi sairas, koska se ei enää paennut. Seuraavana päivänä se löytyi kuolleena ruokintapaikalta.

Maa hengittää raskaasti
lumipainon alla.
Tunnetko,
kuinka kylmä tuuli varovasti lämpöä
syleilee
saa puiden jäiset oksat helisemään,
lepytellen anteeksi pyytää
häirintäänsä.
Keväinen lämpö
kujeillen kylmälle nauraa.
Riemusta hersyen
maan elämälle lämmittää.

*********

Beate

Kiitos kaikille edellisten postausten kommentoijille ♥

sunnuntai 10. maaliskuuta 2013

Lämpöaaltoa odotellessa, shoppailua ja sisähommia














Kevät ei ole tällä korkeudella edennyt, viikolla ollut reiluja yöpakkasia ja luntakin on välillä tupruttanut. Aurinko on kyllä paistanut päivisin mutta kylmä viima puhaltanut - tulisi jo lämmin tuuli etelästä. Alkuviikosta myllersin kaappeja ja sieltä löytyi joskus ostettu uusi keittiönverhokappasetti. Siis en ymmärrä miten joskus olen ostanut verhoksi paksua puuvillakangasta ja siinä oli ihme hapsuja reunassa, jotka leikkasin pois ja syntymässä on neljä keittiöpyyhettä.  Kangaspalojahan kaapistani löytyy, kasassa on jo pari pikku tyynyliinaa ommeltuna.


Tiistaina käväisin kirpparilla ja voi olla, että nämä päätyvät 'turhien tavaroiden varastoon' tai vien ne yhdelle toiselle kirpparille. Muutaman euron hankintoja.




Lisää sarjassamme hölmöt kirppariostot. Yleensä näitä lähtee mukaan siinä vaiheessa, kun alkaa olla totaalisen kyllästynyt kiertelyyn, hiostuttaa ja huomaa, ettei oikein mitään kunnollista ole tarjolla ja parasta olisi kävellä kassan kautta ulos. Tuolle pullokynttilähökötykselle on naurettu eniten samoin kuin maljakolle vasemmassa laidassa. Kellertävän pohjan näimme siirappina, joka oli jähmettynyt maljakkoon ja kaikkea en kehtaa julkaista :)). Ja peltipurkkeja - etteikö niitä jo ole kaapeissa tarpeeksi!


Onko kukaan sattunut ostamaan kaneliässiä, jotka ovatkin puoliässiä tai vielä pienemmiksi paloiksi särkyneitä? Pussista sai etsimällä etsiä ehjiä, että eipä kannata ostaa, jos haluaa vieraille tarjota.


Ja tässä kuvassa esittelen meidän suloista sekamelskaa kirjoitus-tietsikkapöydällä. Pöytää on ihan turha yrittää siivota tai jos sen siivoaa eli nostelee tavarat kaappeihin (niitä on tässä huoneessa kun äskettäin ostimme mm. seinäkaapit) niin parin päivän päästä se on samanlainen. Verenpainemittari on minun kotipaineiden mittaukseen - katsokaas, kun minulla on lääkärisetä/-tätikammo. Vaikka kuinka istutaan ja rupatellaan niitänäitä, niin annas olla, kun hän alkaa työntää mansettia käsivarteen, niin paineet näyttää ihan muuta kuin kotona.

Torstai olikin IKEA -päivä ja sieltä löysin uunin nurkalle teko-orkidean ja maljakon. Näyttävät ainakin vielä aika kivoilta. Lähtihän sieltä mukaan kaikkea muutakin mm. lautasia, muovikippoja, ruokailuvälinesetti, pari tyynyä, patalappuja, kakkuvuokia, pyyhkeitä. Kotona katsoin valmistusmaita - Portugali, Latvia, Intia, Korea, Vietnam - halpatyövoimalla rikastuu!

 


Kuunnellaan tätä ja toivotaan, että Neiti Kevät tanssii pian täällä helmat hulmuten :)).

                                          - Beate -

sunnuntai 24. helmikuuta 2013

Kivikasasta takkauuni!


Uunin osat tulivat ehjinä perille ja sisäänkantaminen hoitui mallikkaasti, kun oli kaksi riskiä miestä. Tässä kuvassa näkyy vanhan leivinuunin pohja ja nykyinen takkauuni on tuskin puolet niin syvä ja myös kapeampi




Muurari ja apupoika kasasivat uunin kahdessa päivässä.


Tässä kuvat valmiista uunista. Tavaroita nyt joutuu siirtelemään edestakaisin mutta on kuitenkin mukavampi asustella ennen seuraavaa vaihetta eli ikkunoiden vaihtoa. Tilasimme ikkunapaketin Pihlavan Ikkuna Oy:ltä ja hintakin oli kohtuullinen. Kilpailu ikkunoiden valmistajilla on kovaa ja yleinen taloustilanne on laskenut hintoja jonkin verran. Ikkunat asennetaan viikolla 17 ja sen jälkeen onkin vuorossa lattia olohuone-, keittiö- ja käytävätiloihin. Sauna tässä talossa on jo kerran uusittu mutta toiveissa on saada sinnekin vähän toisenlainen ilme ja kenties poreamme.

Mukavaa sunnuntai-illan jatkoa. Ensi viikolle on luvannut lauhaa säätä ja pilviverhon takaa voi aurinkokin viimein näyttäytyä. Pitkään se on ollutkin piilossa!

 

torstai 14. helmikuuta 2013

Oikein leppoisaa ystävänpäivää!






Laitanpa tänne kuvan vielä amarylliksestäni, joka ilahdutti meitä loistavalla kukinnallaan vielä 4. helmikuuta, jolloin kuva on otettu. Ensimmäinen kukkavana teki viisi kukkaa ja toinen varsi kasvoi lähes 50 cm mittaiseksi ja sen kaikki kukkanuput jaksoivat aueta. Kokeilen, jos saan tämän kukkaystäväni säilymään ensi jouluun.

                                      ♥♥♥ Beate♥♥♥

maanantai 11. helmikuuta 2013

Musiikkihaaste, keltainen toukokuu mikset sä jo tuu...



Enkulin käsityöt blogissa oli tämä musiikkihaaste nro 2, jossa innoittajana on Aikakoneen: Keltainen. Minulla tuo laulu alkoi soimaan päässä ja sanatkin palautuivat mieleen. Sitä laulellessa tekaisin keväisen kuvakollaasin omista kuvista tietenkin. Tällä kuvalla osallistun siis ensimmäistä kertaa.

Ikkunasta kuulen kuinka linnut iloisesti laulaa
kertoen viestiään meille
lumet sulaa ruoho kasvaa
aurinko saa taas kaiken muuttaa uudestaan

Kevätsade puhdistaa ja raukeaksi tekee maan
valo antaa kaikelle aikaa
unelias mielikin jo hehkun aavistaa
iho tahtoo koskettaa

Chorus:
Keltainen toukokuu mikset sä jo tuu
oon turhaan odottanut tuulta lempeää
nyt sisään suureen unelmaan tahdon sukeltaa
ja toivon ettei aika tää tuu koskaan loppumaan

Kesä antaa kaikille onnen tunteen
jonka voi säilyttää
kun pimenee taas syksyinen iltapäivä
voi kesän muistot lämmittää

B:
Sateenkaaren alla kuljen taakse talven portin suljen
kostealla sammaleella seison
aurinkokin alkaa paistaa sade vaihtaa kaistaa
vaihdan mielen keltaiseen

Chorus:
Keltainen toukokuu mikset sä jo tuu
oon turhaan odottanut tuulta lempeää
nyt sisään suureen unelmaan tahdon sukeltaa
ja toivon ettei aika tää tuu koskaan loppumaan

Kesä antaa kaikille onnen tunteen
jonka voi säilyttää
kun pimenee taas syksyinen iltapäivä
voi kesän muistot lämmittää


lauantai 9. helmikuuta 2013

Tilhet tulivat vihdoin ja käpytikkakin aterioi

Tilhet saapuivat isossa parvessa syömään orapihlajapuun marjoja. Kuvattu ikkunan läpi tänään ja päivä oli pilvinen.

Tummempi kuva tämä. Oli jännä katsella, kun parvi odotteli vuoroaan lähikoivun oksilla.  Lintuja oli kolmisenkymmentä.
 
 Ja nyt on meidän vuoromme
 
Kun kurkotan niin saan tuon herkkupalan
 
Isot linnut koolla yhtäaikaa. Tikkakin saapuin omalle apajalleen. Se on kovertanut talipötköön jo aikamoisen kolon.
 
Josko nyt olisi meidän vuoro? Linnuille on katettu oikea herkkupöytä, tikka ruokaili omalla puolellaan ja tintit kävivät uuden pötkön kimppuun. Mitäs me tuosta rippeestä, pyh!

Mukavaa laskiaisviikonloppua teille. Tänne Savoon on luvassa lisää lunta. Tervetuloa kaikki uudet lukijani. Jokaisen teidän blogeja seuraan ja yritän aina kommentinkin jättää ♥!

 

Toivottavasti poika löysi Sallinsa. Niin herkkää ja kaunista!!!!!

                                      From Beate, with love ♥

keskiviikko 6. helmikuuta 2013

HAASTE # 18 MO


MOottorisahausnäytös - karhu syntymässä
 

MOnta kaunista korttia. Runot Raili Heikkilä
 
MOrttelit
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...